mammatillolle

Alla inlägg under december 2013

Av Jenny Larsson - 30 december 2013 17:55

Jag har varken orkat eller hunnit lägga in något överhuvudtaget ifrån jul här så nu medans jag väntar på att maten ska bli klar så passar jag på! Blir revben med kryftpotatis och majskolv plus någon god sås bara så ni vet;).


Julen firades här i hemmet i Kleva. Mysigt som vanligt men också fullt ös innan maten fick tysta mun. Maten var suverän iår. Kanon! Marcus bror, Edvin, hade med lite smått och gott från Wrågården och det höjde verkligen julbordet! Jag är inte så mycket för detta med julmat, julbord och allt vad det nu heter så det var så gott att få smaska på något annat också. Det var bla. hjärta, älgtunga och lammfiol med från Wrågården.


När tomten kom, efter allt intagande av mat, så var Olle först på plats att öppna men tror han ångrade det snabbt! Han bragade i knät på mig och grät. Men till hans försvar så såg tomten lite lömsk ut i sin mask. Men allt efter som så gick det jättebra (kanske för att någon viskat i hans öra att det var pappa också men men). Han gick fram, bockade, tog i hand och tackade så duktigt för sina paket. Vi var så stolta allihopa. Min stilige och fina pojk, nu är din andra jul över och du fick så fina presenter! Nu behöver du INGET annat haha!


Bäst av paketerna (Olles) var: Eldriven motorcykel från morfar och Cilla

                                             Tramptraktor från mig och Marcus

                                              Briokök från farmor och farfar

Sedan fick han en massa annat smått och gott!!


Även vi vuxna fick mycket bra paket av tomten också. Bla. fick jag bidrag till en ny telefon eftersom jag kraschat två mobiler nu på kort tid;). Så det fick bli en tillfällig samsung galaxy för i oktober kommer jag ju kunna välja ut en nu. Så länge borde jag ju hålla denna vid liv. Amen!


Bilder från jul!

           

Kramar tomten "hejdå"

         

Moterar motorcykel med morfar:) 

Av Jenny Larsson - 27 december 2013 09:29

Ja, igår. Dagen började med mysig familjefrukost här hemma innan det var dags att åka en sväng till Marie, Daniel och Junie. Där bjöds det på gofika och massa prat. Det var ett tag sen vi sågs så det var en del att ta igen, plus att vi planerade mat inför nyår. Kommer bli toppengott! Efter det åkte vi direkt till floby för den årliga Lutfisken! Som jag älskar detta. Det är så gott så jag kan äta hur mkt som helst. Det är nog den enda maten jag kan ta mer av även fast jag redan är mätt;). Och Bettan, du vet verkligen hur det ska tillagas! Gott, gott GOTT!


Innan jag fortsätter att berätta om igår så ska jag avslöja att jag är gravid i v. 14(13+3).


Efter maten var vi alla trötta och la oss i soffan och kikade på toy story. Jag och Olle somnade efter en stund. Men efter kanske en 30 min sovning vändes våran dag från en mysig annandag till en pers! Jag vaknade tvärt av att jag kände att det rann ut något mellan benen. Tänkte först det var flytningar men det kändes fel...Jag lirakde ur mig från Olle grepp och smög ner på toa där Marcus satt. Jag sa att något är fel, där nere!

Jag kollade efter med skakiga händer och visst var det blod. Tror redan där att jag satte upp en mur runt mig och intalade mig själv att allt var okej innan motsatsen bevisats. Tog allt väldigt lugnt. Ringde 1177 och beskrev mina symtom. Men eftersom jag varken hade ont eller blödde särskilt mycket så tyckte hon jag kunde vänta till morgondagen att åka in till MVC. Så jag lugnade redan då ner mig en smula..

När det sedan var dags att åka hemåt började jag blöda extremt mycket i bilen hem. Jag och Marcus ringde min mamma och frågade om Olle inte kunde vara där på kvällen så vi kkunde åka in till akuten. Det var okej och vi drog in till Skövde. Väl inne så kom vi in väldigt fort, skönt! Blodprov och blodtryck togs medans vi väntade på gynekologen som skulle komma. Efter 1,5 timme dök han upp och precis då, när jag reste mig upp så var det som att det öppnade sig mellan benen och det kom en massa blod! Både jag och Marcus såg i gyns ögon att detta ser inte bra ut! Då började till och med jag inse att detta kanske inte kommer gå vägen.(Är ändå en sådan person som inte bryter ihop förren jag absolut måste och har fått det bekräftat). Jag fick sitta upp i gynstolen och han började kolla. När han förde in det vaginala ultraljudet så tittade han på oss och sa att detta ser bra ut!!! Herregud, vilken lättnad! En knut bara löstes upp i magen och Marcus började gråta av lycka. Men vart kom då allt blod ifrån? Jo, vad gynekologen kunde se så har det TROLIGTVIS varit två barn men nu fanns det bara ett friskt kvar. Det andra har antagligen dött för flera veckor sedan och ville nu ut. Eftersom det "döda barnet" aldrig hunnit utvecklats till ett barn så känner jag ingen direkt sorg över att det en gång var två och nu finns det bara en kvar. Jag är så otroligt tacksam över att det är en liten bebis kvar där inne som sprattlar och lever. Just att vi fick se det levande barnet röra sig inne i magen lugnade ner mig så enormt mycket, man får det svart på vitt. En levande bebis på 13,2 cm tittade rakt på oss och var fullt frisk!

När vi åkte därifrån, med en otrolig lättnad så kände vi att vi var både hungriga och trötta så vi bestämde att Olle skulle sova hos mamma och vi tog en burgare på Max och åkte sedan direkt hem och sov.


Nu ska bara allt detta i mig blöda ut och sedan ska det gå tillbaka till det normala igen, hoppas vi på! Nu vill jag inte vara med om några andra konstigheter utan jag vill ha en normal graviditet där vi kan glädjas åt ett syskon i juni till Olle!


Kände att jag ville dela med mig av detta så att alla inte hittar på egna verisioner om vad som kan ha hänt. Så här var det och nu vet ni om det. Jag mår bra men är otroligt trött, men jag är så tacksam för det jag har. En underbar sambo som alltid är vid min sida och stöttar mig när det ör som värst och en fantastisk son som är glädjen i våra liv!!

 

Av Jenny Larsson - 17 december 2013 20:39

Här inne har det varit väldigt dött det sista och jag har ingen bra förklaring på det men har väl helt enkelt prioriterat annat, plus att jag glömt av det;).
Livet flyter på som vanligt, paket från adventskalendern öppnas varje dag, julkalendern sätts på vid frukost varje morgon och julvisorna spelas ur högtalarna istället för rockklassiker;). Känns att det snart är jul! (förutom vädret då, som lika gärna kunnat vara likadant i mitten av april?)
Idag har vi dekorerat och satt ihop ett pepparkakshus hos mamma som vi sedan tog med hem. Blev riktigt bra i år måste jag säga! Blev ju iaf ingen maskeringstejp istället för sockerlim haha. Tack mamma för hjälpen med det! Jag stod för dekoreringen, vilket är såå kul (när det går som man vill vill säga). Olle skulle mest bara äta huset, så han fick den tillhörande haren att gnaga på.
Efter det så åkte vi och fixade gran. Tror den blev bra. Just nu står den nere i tvättstugan och klimatiserar sig lite. Blir spännande att få upp den om en dag eller två:).

Ni får ursäkta kvalitén på kortena men med denna gamla skruttmobilen blir det tyvärr inte bättre! (min gamla har tyvärr lämnat detta jordeliv)

På plats hemma i kleva:)

Presentation


Mitt namn är Jenny och jag är en ung mamma som lever med min sambo och underbara son strax utanför Fkp. Födde den 19 mars-14 en liten Axel som var 16 veckor för tidig. Följ våran vardag och kampen med ett extremprematurbarn. I sommar hoppas jag vi är alla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards