mammatillolle

Alla inlägg under januari 2013

Av Jenny Larsson - 31 januari 2013 16:37

Åkte en sväng till Elins esplanad idag efter lunchen. Killen behövde ett par tennisskor hade jag bestämt och leta efter någon vårjacka. Vi hittade vad vi sökte:). Följde även med två t-shirts hem. Billiga och perfekta till sommaren! Blev lite smink till mamman också. Jag har verkligen gått och dragit ut på att köpa sminket. Är ju sååå dyrt!! Men nu kunde jag inte skrapa ut mer ur mascaran och gnugga loss mer ur rouchen så det var väl på tiden jag köpte det.
Annars har dagen varit bra, lugn och skön, perfekt dag att knalla runt på elins! Nu sitter jag och funderar på vad jag ska laga till kvällsmat..definitivt kött, men vad? Och potatis! Ja, det lossnar nog snart i mitt tänkande känner jag. Måste ta en kik i frysen också...

Av Jenny Larsson - 30 januari 2013 16:24

Äntligen mår jag lite bättre! Snuvan är fortfarande kvar men febern och huvud/muskelvärken är gone!! Lovley:)

I dag när vi ätit vår frukost och vinkat hejdå till pappsen så satte vi igång med vårat bullbak. Olle var en mycket redig hjälpreda det vill jag lova! Satt så fint på bänken och kollade ner i bunken, skakade lite på pärlsockret och babblade på om alla problem i världen, eller nått;). Sen skulle degen jäsa och då blev herren trött så vi satte oss framför tvn och efter 10 min så sov han så gott. Jag fortsatte med bullarna i tron om att han snart skulle vakna igen men icke sa nicke. I två timmar snarkade han gott så jag hann göra klart allt med bullarna, till och med plocka undan och städa rent. Skönt med lite egen tid också men hade ju tänkt han skulle hjälpa mig med de sista. Jaja, bullarna fick iaf godkänt. Olle käkade glatt upp en hel bulle(slukade rättare sagt) efter maten! Självklart var det mjölk till!


Efter maten occh bullätandet så slängde vi på oss ytterkläder och gick ut en sväng. Var väl inget underbart väder precis men skönt med lite frisk luft!! Lilleman älskade iaf att springa fritt där ute, ville absolut inte gå in senare...

Fick några bra kort på vilden när vi var ute. Smakprov på några här nedan!


Denna dagen har varit helt perfekt. Ingen sur och ledsen son, bara glada miner. Nu på eftermiddagen har han däremot varit en aning trottsig!! Har gått mamman lite på nerverna men det beror nog på lite sömnbrist eftersom han alltid har sovit två ggr på dagen innan och idag bara sovit 10.00-12.00 Får se hur denna eftermiddag/kväll utspelar sig? Gissar på en urtrött och övertrött Olle kl. 18.00


Min lille bagare...    


Ute och busar i våra björnfittor! (varning, shleten morsa!!)

 

           



Av Jenny Larsson - 29 januari 2013 22:10

Varför skulle jag bli sjuk denna veckan? Denna veckan är den sista mamma-veckan jag har med min son! Detta är den sista veckan av alla 58(cirka) veckor jag varit mammaledig! Detta slog mig just som en klubba i bröstet. Herregud, vart har denna tiden tagit vägen? Tänkte ju vi skulle hitta påen massa kul denna veckan istället har det blivit soffhäng, snor i floder och långa hemmadagar...fy! Imorgon får jag fan bita ihop och hitta på något kul med min gosse, även om det nog blir på hemmaplan.

På måndag börjar våran prins på dagis, dagis?? Han ska börja förskola, skola?? Är han verkligen så "stor". Stolta föräldrar är vi men blir ju rörd av detta. Vår underbara kille ska ut i stora världen. På måndag startar han sin långa resa i skolans värld. De första åren kommer vara fyllda med lek och bus men byts sen ut mot läxor, får-jag-chans-på-dig-lappar, bråk, vänskap och så mycket, mycket mer! Tänk att på måndag börjar detta äventyr...? Helt ofattbart, men ändå roligt. Spännande om inte annat...

Detta med vad man ska ha inhandlat till dagis är ju en jäkla djungel. Men tror jag börjar se slutet i tunneln nu! Hittills har vi köpt:
* Fodrat regnställ
* Vanligt regnställ
* Två overaller(en beg. Och en från Ullared)
* Fodrade gummistövlar
* Vanliga gummistövlar
* Införskaffat kängor, tåliga sådana!
* Sydväst
* varma vantar(galon).
* Extra mössor, halsdukar.
* Budar just nu på klädpaket på tradera, extra kläder lär ju inte skada!
* Namnnappar från namnnappen.se

Några tips på vad jag kan ha glömt?
Fick nog med de viktiga, men känns som garderoben är långt ifrån fylld. Tvättmaskinen lär gå varm för som ni vet så har vi ju ingen lugn son precis. Sitta still och iakta är väl inte hans starka sida;). Så har det regnat och det finns vattenpölar att hoppa/rulla runt/slänga sig i så garanterar jag att ni hittar Olle där! Men då har han ju kul iaf haha, så för mig gör det inget om jag får lite extra timmar i tvättstugan. Bara gossen har haft roligt;).

Nu blir det sängen, tudelou!

Marcus har valt godis. Kan ni gissa hur gammal han är?

Av Jenny Larsson - 28 januari 2013 19:15

Ja, dunderförkyld var bara förnamnet! Usch! Jag som aldrig brukar vara förkyld...muskelvärk, feber, snorig, täppt och huvudvärk. Hushållspapperet lyser just nu med sin frånvaro! Jag känner mig verkligen som supermorsan nr 1 här hemma nu, not! Legat på soffan i stort sett hela dagen med en trotsig son springandes fram och tillbaka som pillar på ALLT som inte får pillas på. Han vet så väl att jag inte har orken till att säga till han. Lille sketungen!;) Förövrigt har han bara sovit ett pass idag (bra dag att välja det på:/) men det funkade förvånansvärt bra! Måste ju komma in även i den rutinen nu när dagis snart börjar. Det finns hopp på den fronten!

Just nu lagar jag lite köttsoppa, eget recept så vi får la se om den är ätbar;). Men soppa passar bra när man är sjuk så det är bara att sörpla på!
Nu hoppas vi förkylningen lägger sig lite tills imorgon, vill så gärna ut och gå en sväng!! Trevlig kväll önskar jag alla.

Av Jenny Larsson - 24 januari 2013 22:16

Ja, tredje gången "gillt", eller hur man nu ska uttrycka det, tredje gångens otur kanske? Olle fick iaf den tredje sprutan(som är två) nu på ettårskontrollen och idag, dagen efter, så vaknade han upp med feber. Stackaren! Så han har varit lite hängig idag, fast mellan vilostunderna har det ändå varit full fart. Den grabben vet inte hur man ska vara när man är sjuk hehe;). Men det blev lite mer mys i soffan idag än det brukar vara, myspys! Hoppas han mår bättre imorgon för då ska han till sin farmor en stund medans vi åker på begravning...kände att det var lugnast så eftersom han är både högt och lågt, inte så passande på en begravning kanske?

Ettårskontrollen gick väldigt bra i övrigt! Hade lagt på sig en hel del sen sist, vilket vi nog anade;). Så nu väger han strax över 10,6 kg. Längden har han börjat stanna av i lite nu men följer sin kurva på pricken, min lille Svensson;). Har nu samlat på sig 76,5 cm.
Sprutorna gick jättebra. Den sista sprutan brukar ju svida lite och det kände han av även igår men efter typ 3 sekunder fick han se klockan på väggen, pekade på den och sa: Dää? Hahaha både läkaren, systern och jag skrattade gott. Min lille charmknutte! Fick ett fint bamse-klistermärke för att han varit så duktig:).

Nu ropar sängen. God natt!

Av Jenny Larsson - 23 januari 2013 14:15

Allmänt

Små barn kan gråta eller skrika så mycket att de tappar andan och svimmar under någon minut. Barnet kan också svimma utan att skrika. Det kallas för affektanfall och kan se otäckt ut, men är inte farligt. Anfallet framkallas av barnets starka känslor vid exempelvis smärta, rädsla, ilska eller besvikelse, så kallade affekter.

Anfallen är vanligast vid sex till arton månaders ålder. En del barn får ett anfall då och då, andra barn kan få flera varje dag. Före fem års ålder har anfallen oftast upphört.

Affektanfall kan vara ärftliga.

Symtom

När barnet får ett affektanfall går det inte att få kontakt, barnet skriker och tappar andan, blir blekt i ansiktet och får en blåaktig färg runt munnen. De flesta barn blir slappa i kroppen, men en del kan bli stela och det kan rycka i armar och ben. Efter någon minut börjar barnet att andas igen. När barnet vaknar upp kan det ta några sekunder innan man får kontakt igen.

Av Jenny Larsson - 21 januari 2013 12:46

Tänkte skriva hur Olles första år har varit och vilka viktiga händelser som skett.

* Olle föddes den 20 januari, kl. 10.59, sex dagar efter BF.

* Han började amma ordentligt kvällen efter. Åt som en häst och det har inte slutat än;).

* Vi åkte hem från BB den 22 januari.

* Sov första hela natten i slutet av mars. 20.00-06.15 Alltså två månader ungefär.

* första leendet kom redan på BB. Underbart:).

* Första badet blev inne på BB den 22 januari. Första gången vi badar i badhuset är när han är 3 månader.

* Första tåren kom ut ur ögat den 28 februari. Den 2 mars kom det tårar ur båda ögonen.

* Riktiga skrattet kom den 15 februari, underbart! Finns der något vackrare att lyssna på??

* Döps i vilske-kleva kyrka den 21 april. Fullständiga namnet blir Olle Arne Ingemar. (farfar och morfars namn).

* Börjar vägra bröstmjölk den 14 maj så vi sätter igång med ersättning och strax därefter fast föda.

* Åt mat första gången den 20 maj. Morotspure stod på menyn.

* Äter endast fast föda vid 5,5 månad. Vägrar flaska/välling, men älskar sin gröt;).

* Sitter helt själv läänge den 21 juli.

* Tar första krypstegen den 16 augusti.

* Reser sig mot saker/väggar direkt efter han lärt sig krypa.

* Reser sig helt själv, utan stöd, den 11 oktober. Står still i 4-5 sek.

* Tar sina första steg den 31 oktober.( men föredrar fortfarande att krypa).

* Börjar gå ordentligt i början av december.

* Börjar babysim i september (runt 8 månader).

* Sina första ord är: papapa(pappa), Dää(där), titta(titta), Brr(bil).

* Första tanden tittar fram i början av januari.

Så, det var lite av de "stora" saker som hänt detta året, Olles första år. Intressant att titta på längre fram och när man kanske jämför med ett framtida syskon.
Ha en bra måndag! Hej!

Bilderna: 1. Olle en vecka, 2. Olle 3månader, 3. Olle 3 månader(påsk), 4. Olle 6 månader, 5. Olle 11 månader.

Av Jenny Larsson - 20 januari 2013 15:54

Stor dag idag! Våran lille, lille skrutt fyller året. Herrejösses! Det har alltså gått ett år sen jag låg på förlossningen och bara väntade på att han skulle ut, ut till oss. Men ett år har gått och det har varot det roligaste och mest underbara året i våra liv! Tack Olle.

Vid denna tiden för ett år sedan låg vi uppe på BB och väntade på de första besökarna. Våra föräldrar och syskon. För ett år sedan blev vi föräldrar. För ett år sedan skådade vi det vackraste på denna jord! Han kom till oss Fredagen den 20 januari, kl. 10.59 3070 underbara gram och 49 ljuvliga centimeter. Något fantastiskt hade kommit till oss, ett underverk! Vi kan verkligen skratta oss lyckliga. Nu är denna lilla lilla krabat hela ett år. Det går så fort, men det är samtidigt så himla kul! Utvecklas varje dag, ja det gör han.

Just nu kan han säga: Dää (där), titta (titta), Brrr (bil) och ibland säger han pappa. Inte mamma...än:/.

Han går och springer omkring hela dagarna. Pratar gärna samtidigt. Snattrar om allt möjligt!

Han är fortfarande en matgris och en slöfock. Sover som han ska och äter som han ska.

Han älskar sin grodis mest av allt i dela världen.

Han är nyfiken och inte rädd för något. Gillar nästan allt folk han träffar!

Han älskar att bada, både i duschen, karet och i bassängen.

Han har en tand. (om man nu kan kalla den en tand, kommer upp sakta men säkert iaf;))

Han är väldigt pappig!

Han älskar att åka bil, pulka, vagn, ja allt som rör sig kan man ju säga!

Han är världens finaste pojk! Vi älskar dig<3


Igår hade vi barnkalas, superkul verkligen! Barna skötte sig i stort sett själva. Lekte som hejsan! Olle fick såå fina presenter, tack hörrni! Han har dom finaste vännerna.


Idag var det dax för släktkalas vilket resulterade i ännu mer leksaker!! Han kan bada i allt han fått;). Men superbra saker var det han fick iaf. Hela familjen är nöjda! Tack.

Tårtorna blev också väldigt bra. Jag lyckades, haha. Nu ska jag bara skriva upp mitt recept på smörgåstårtorna så jag inte glömmer detta hitte på till nästa gång!


Tänkte jag bjuder på en enorm bildbomb från dessa underbart roliga dagar. Tack alla som förgyllde Olles födelsedag, tack!

   

För ett år sedan. Bara någon minut gammal. Kärlek.

 

 

Polarna!

               

Olle och Wille testar hållbarheten på sängen...


   

 

Födelsedagsbarnet i egen hög person!

 

Dagens paket..

 

Goda tårtorna! Saknar dock kort på den andra grodtårtan...

 

 


Presentation


Mitt namn är Jenny och jag är en ung mamma som lever med min sambo och underbara son strax utanför Fkp. Födde den 19 mars-14 en liten Axel som var 16 veckor för tidig. Följ våran vardag och kampen med ett extremprematurbarn. I sommar hoppas jag vi är alla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards