mammatillolle

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

5 timmars väntan

Av Jenny Larsson - 22 augusti 2014 22:17

Som ni vet så har ju Axels mage krånglat det sista och jag har fått hjälpa honom i en månads tid att få ut något. Mycket frågor hit och dit med neo och ännu mer olika svar. Resultatet, likadant som innan. Inget har fungerat. Förutom microlax då men det är ju inte drömmen att hålla på för länge med det! Varken för föräldrar eller Axels rumpa!
Nu de sista dagarna har han även börjat skruva på sig och skrika när han äter. Har vill verkligen äta och han är en väldigt matglad kille men något i hans lilla mage verkar säga stopp...

Så jag satte mig i bilen i förmiddags och for mot KSS för att få någon form av svar! Ringde neo och frågade vart jag skulle. Fick sedan svar från barnmedicin att jag kunde knalla in där efter att jag anmält mig i receptionen. Vänta sedan på din tur. Blev varnad i förhand att det var ont om läkare och många som sökte in "akut". Okej tänkte jag. Får väl vänta en timme eller nått tänkte jag men det är helt ok.
Efter 5 timmar utan att träffat någon läkare började jag allvarligt ledsna och var sååå nära på att bara åka hem! Maten var slut och syrgasen hade jag lämnat hemma. Plus att Axel var väl inte i sin rätta miljö bland sjuka barn i ett väntrum pga av hans infektionskänslighet!! Fick äntligen komma in och läkaren fråga frågor som jag nog sagt och svarat på till typ tio olika läkare nu. Kommer fram till att vi testa ytterligare två andra mediciner för att se om det kör igång det hela. Han säger även att Axels ljumskbråck kan påverka tarmarna så passagen blir trångt där inne. Där av att han bajsar väldigt sällan och att det säkert gör ont att få igenom det.

Vi går ut och läkaren lovar att medicinen finns att hämta ut på apoteket om 10-15min. Väntar och går sen in på apoteket. (Redan nu börjar Axel skruva på sig och börjar bli hungrig). "Nä här finns ingen medicin att hämta ut" svarar apotekaren.
Hon ringer läkaren och frågar. Han svarar att det kom in en ambulans precis när vi gått och att den gick före allt annat. (Klart jag förstår det!!! Men vafan är oddsen!!!) Så han frågar om jag kan vänta ytterligare en halvtimme på recept? Nedu, det går absolut inte! Jag har ingen mat kvar till honom och ingen syrgas i reserv ifall han skulle behöva!Jag får helt enkelt hämta en annan dag!
Kände bara att jag vill börja lipa!! Vilken jävla skitdag! Inga ordentliga svar, ledsen son som plågas av något och att allt verkligen går emot en! Hur mycket otur ska man ha i livet!? Det var nog första tåren jag fällt på flera månader! Blev bara för mycket idag!
Fem timmar i väntrum med en orolig "nyfödd" och sedan fick man INGET ut av den väntan! Det känns som bortkastad tid av sitt liv!!

Så nu har jag beklagat mig lite!
Tragiskt att sjukvården ska behöva vara sån här!! Läkarana och sköterskorna är ju jättebra men bristen på dom är ju skrämmande! När tiden inte ens finns för att hjälpa barn då måste man göra något åt det!!! Satt många barn i väntrummet som hade behövt hjälp bra mycket snabbare än vad dom fick! Tragiskt!

Mot apoteket imorgon och sedan får vi se hur Axels mage reagerar på dessa.

Avslutade ändå fredagen på ett perfekt sätt! Mys med mamma, god mat och lite hjälp vid nattningen. Tack mamma för en mysig kväll, trots mina högljudda ungar;)!
Du är bäst!!

 
 
Ingen bild

Stins

22 augusti 2014 22:25

Skrämmande som du säger, att det ska vara så få och behöva ta sån tid innan man fpr hjälp!!

Men jag är nyfiken på vad ni fick för medicin? Vi har ju otroluga problem med Amandus mage här, sen en förstoppning i julas. Jag börjar ledsna på detta nu efter 8 månader med movicol, resulax och lactulos :(

Jenny Larsson

22 augusti 2014 22:38

Movicol och resulax är vad vi ska prova! Sedan tror jag hans ljumskbråck spelar en stor roll som läkaren sa!! Dessa magar och rumpor!:/

 
Ingen bild

Stina

22 augusti 2014 22:27

Men ska ni ge nåt lavemang så ge resulax. Det snällaste för tarm och rump. Svider inte som microlax gör. Ingen som sagt det? :( plutten då

Jenny Larsson

22 augusti 2014 22:35

Jo det skulle vi få utskicket men som sagt...kom ju något i vägen:/. Hoppas den blir bra! Ska även få movalucol (stavning?)

 
Mli

Mli

22 augusti 2014 22:43

Näe vad tråkigt! Hoppas någon av medicinerna fungerar nu. Håller med dig om att det är hemskt när det inte finns tillräckligt med personal ens för våra minsta, så ska det ju bara inte få vara.

Känn inte att det inte gav något idag utan att nu har Ni testat att gå den här vägen. Fungerar det inte så har Ni iaf försökt och får gå vidare härifrån. Det verkar vara väldigt svårt att få ordning på krånglande magar, man vill ju veta orsaken, i.te bara testa massa olika långdragna medicineringar :-( kramkram på dig!

http://litenstjerna.blogg.se

Jenny Larsson

23 augusti 2014 02:02

Tack! :') kram!!

 
Ingen bild

Stina

23 augusti 2014 10:38

Ok. Ja vi har ju som sagt gett A movicol i 8 månader, dagligen. Det är tyvärr väldigt svårdoserat så nu har vi på eget bevåg bytt till lactulos, liiite lättare att mixtra med millilitrarna :) resulax klarar vi inte av att ge längre. Detkrävs typ två personer för att ge, hålla fast och känns som ett fruktansvärt övergrepp. Nu kniper han o kniper och 'fisbajsar' lite när han inte kan hålla emot mer. Kan bli uppemot 30 blöjbyten om dan. Rätt ledsamt! Nu är vi inne på 5e dagen tror jag, utan bajs. Resulax är ju förövrigt receptfritt? Movicolen ja, som sagt, svårt att dosera. Hoppas det hjälper för er!!

Jenny Larsson

23 augusti 2014 12:30

Usch inte kul när det krånglar!
Hoppas det släpper för våran snabbt!:)
Jaha han sa ju recept på båda!! Blir ens sväng in till apoteket sedan!
Här blir det inga blöjbyten på en dag typ:/. Byter gärna litr fler blöjor haha! (Ångrar nog det sedan;))

Lycka till med A's rumpa och den kommande lillgrabben!;)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Larsson - 7 juni 2015 10:50

Bloggen kommer nog få ett uppehåll nu ett tag då jag känner att jag inte har ett "behov" av den längre. Men vet vet, det kanske dyker upp saker titt som tätt... Tänkte iaf avsluta på ett fint sätt. Med bilder från bröllopet. Blir några iaf... De fl...

Av Jenny Larsson - 10 maj 2015 21:40

Igår vid frukost så dundrade det in en massa töser i vårt hus. Jag som haft på känn hela veckan att min möhippa stod för dörren blev så jäkla chockad när jag ser vän efter vän gå förbi fönstret. Jösses vad rörd, förvånad och chockad jag blev! J...

Av Jenny Larsson - 2 maj 2015 21:38


Precis fått veta att att min älskade hund fått somna in?. Trots att jag inte bott hemma de sista 9 åren så har du ändå en speciell plats i mitt hjärta! Du var en sån speciell hund, så otroligt klok! Du kom alltid på kvällen och la dig över min hals,...

Av Jenny Larsson - 2 maj 2015 19:41

Kl 6 igår morse, den 1 maj, stormade det in 13 karlar I vårat hus. Det var SVENSEXA! ? Den blivande mannen hade sedan en extremt rolig och fartfylld dag! De började med smörgåstårta som frukost hemma hos oss. Sedan åkte de vidare och sköt lerduvo...

Av Jenny Larsson - 25 april 2015 20:24


Nu kryps det för fullt här hemma! Så redig och stark kille vi har! Han har blivit så mkt nöjdare nu också när han kan ta sig till saker han vill ha. Det negativa (enligt mamman) är ju att han helst ska ha allt som han inte får! Tex. vägguttag, disk...

Presentation


Mitt namn är Jenny och jag är en ung mamma som lever med min sambo och underbara son strax utanför Fkp. Födde den 19 mars-14 en liten Axel som var 16 veckor för tidig. Följ våran vardag och kampen med ett extremprematurbarn. I sommar hoppas jag vi är alla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards